مطالعات اخیر نشان می‌دهد که بیش از نیمی از افراد از شغل و حرفه‌شان ناراضی هستند. مشاوره شغلی و تحصیلی راهی برای تغییر این گزینه است. این مشاوره، نوعی مشاوره است که به افراد کمک میکند تا شغلی مناسب با روحیه و توانایی‌های خود پیدا کند و از شغل خود احساس رضایت داشته باشند.

یکی از اولین کتابهای مهم در مورد مشاوره و راهنمایی شغلی توسط فرانک پراسون در سال 1909 منتشر شد. کاترین بریگز در اوائل قرن بیستم با ایده انواع شخصیت‌های مختلف به معرفی خود پرداخت، او بعدا شاخص نوع مایرز بریگز را ایجاد کرد. این آزمایش ابتدا در جنگ جهانی دوم برای کمک به جایگاه زنان در نیروی کار صنعتی، بسته به نوع شخصیت آنها، مورد استفاده قرار گرفت. شاخص نوع مایرز بریگز یک پرسشنامه روان‌سنجی است که هدف از طراحی آن، اندازه‌گیری ترجیحات فرد در فهم دنیا و چگونگی تصمیم‌گیری است. امروز، شاخص Type Myers-Briggs Type همچنان به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سال‌های اخیر، بسیاری از مردم در نهایت به اهمیت رضایت شغلی پی برده‌اند. این تحقق احتمالا فرصت‌های بیشتری برای مشاوران حرفه‌ای ایجاد خواهد کرد.

چرا به مشاوران شغلی و تحصیلی نیاز داریم؟
مردم در طول روز کار می‌کنند تا بتوانند آنگونه که میخواهند زندگی کنند. شغل و کار یکی از ضروریات زندگی برای بزرگسالان است. اکثر مردم حداقل یک چهارم زندگی خود را صرف کار می‌کنند. مشاوره شغلی می‌تواند به افراد کمک کند تا در مسیر شغلی درست قرار بگیرند و به موفقیت و پیشرفت قابل توجهی دست پیدا کنند. رضایت شغلی می‌تواند منجر به یک زندگی شاد در خانه شود و افراد احساس موفقیت بیشتری داشته باشند.

مشاوره شغلی و تحصیلی چیست؟
مشاوران شغلی و تحصیلی با انواع مختلف افراد در تمام سنین و با تمام سطوح مختلف تحصیل و تجربه روبرو می‌شوند. برای مثال ممکن است این متخصصان تجار قدرتمند را راهنمایی کنند یا حتی فقط بچه‌های دبیرستانی را مورد مشاوره قرار دهند. در هر صورت این مشاوران کمک میکنند تا افراد رشته تحصیلی و شغلی مرتبط با علایق و توانایی‌های خود پیدا کنند. هدف اصلی مشاوره شغلی و تحصیلی این است که به مراجعه کنندگان خود کمک کنند تا شغلی مناسب رشته تحصیلی، علایق و توانایی‌های خود پیدا کنند.

موفقیت هر فردی به توانایی‌ها و استعدادهای فردی او مربوط می‌شود. مشاوران حرفه‌ای اغلب با مراجعه کنندگان خود مصاحبه می‌کنند و آنها را آزمایش می‌کنند تا نقاط قوت و ضعف آنها بصورت درست تعیین شود و مشخص شود که آنها در چه رشته تحصیلی و شغلی میتوانند موفق شوند. مشاوران شغلی و تحصیلی معمولا در هنگام تعیین شغل به رشته تحصیلی فرد هم اهمیت می‌دهند، چرا که بسیاری از حرفه‌ها به تحصیلات خاصی نیاز دارند. این مشاوران همچنین ممکن است از مراجعین خود بپرسند که آیا قصد ادامه تحصیل دارند یا خیر.

مشاوره شغلی و تحصیلی

شخصیت هر فرد معمولا در تعیین بهترین شغل برای او تاثیر می‌گذارد، زیرا بعضی از شخصیت‌ها معمولا در بعضی شغل‌ها برتری دارند. مشاوران حرفه‌ای در هنگام مشاوره دادن به آنها به تمام علایق، توانایی‌ها و استعدادهای او اهمیت میدهند و بهترین رشته و شغل را به او پیشنهاد میدهند. برای تعیین برخی از این عوامل، مشاوران حرفه‌ای اغلب از مشتریان خود میخواهند تا تعدادی از آزمایش‌ها و نظرسنجی‌ها را انجام دهند. به عنوان مثال، مشتریان می‌توانند IQ و آزمون‌های توانایی را انجام دهند و همچنین پرسشنامه‌های مربوط به هوش و مهارت‌ها را پر کنند. شاخص Myers-Briggs Type هنوز هم یکی از رایج ترین آزمون‌هایی است که مشاوران حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند. این تست ویژگی‌های شخصیت فردی را نشان می‌دهد و مشاور می‌تواند آن‌ها را مورد استفاده قرار دهد تا بتواند شغل مناسب آنها را پیدا کند.

مشاوران شغلی معمولا به مشتریان خود کمک می‌کنند تا در حرفه‌های جدید شروع به کار کنند. این ممکن است شامل کمک به آنها برای جستجوی شغل همراه با نوشتن رزومه و… باشد. مشاوران شغلی علاوه بر کمک به برخی از مشتریان در یافتن شغل مناسب، به دیگران هم کمک خواهند کرد تا شغل خود را بهبود ببخشند.

مشاوران شغلی و تحصیلی کجا کار می‌کنند؟
مشاوران شغلی ممکن است در دانشکده‌ها و کالج‌ها مشغول به کار باشند تا به دانش آموزان کمک کنند رشته و شغل مناسب خود را پیدا کنند. آنها همچنین ممکن است در دفاتر خدمات اجتماعی، موسسات کاریابی و دفاتر خصوصی کار کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *