شما با قبولی و رتبه مناسب در کنکور تنها نیمی از راه را گذرانده‌اید و در مرحله بعدی باید با یک انتخاب رشته مناسب، آینده شغلی خود را رقم بزنید. یکی از مهم‌ترین انتخاب‌هایی که یک فرد در دوران تحصیل خود انجام می‌دهد؛ انتخاب رشته کنکور است که با وجود فرد متخصص و با تجربه‌ای به نام مشاوره تحصیلی کنکور احتمال موفقیت در آن بالاتر می‌رود. مشاوره تحصیلی انتخاب رشته، می‌تواند به شما در این زمینه کمک کرده و با توجه به اطلاعات و تخصصی که دارد؛ شما را به هدف تحصیلی‌تان برساند.

در مرحله اول همه‌چیز به میزان تلاش شما برای قبولی در کنکور بازمی‌گردد؛ اما مرحله دوم انتخاب رشته‌ی مناسب با علاقه، استعداد و متناسب با نیازهای جامعه است. فرایند انتخاب رشته کنکور آخرین گام شما برای قبولی در دانشگاه است که باعث می‌شود؛ تمام تلاش‌های چند ساله‌تان به ثمر برسد. در صورتی که انتخاب رشته اشتباهی داشته باشید؛ ممکن است در رشته مورد نظرتان قبول نشوید و تمام تلاش‌های شما از بین برود. افرادی که در کنکور شرکت کرده و به مرحله انتخاب رشته آن راه پیدا می‌کنند؛ اصولاً دارای تجربه کافی نیستند و در میان انتخاب‌های زیاد و مشاوره‌های اطرافیان، دچار سردرگمی می‌شوند. در این بین زمان کم و محدودی برای انتخاب رشته در نظر گرفته شده است که باعث می‌شود متقاضی با استرس و اضطراب بیشتری این کار را انجام دهد. بنابراین یک مشاوره خوب و با تجربه می‌تواند داوطلب را از سردرگمی نجات دهد و یک انتخاب رشته خوب برای او انجام دهد.

در فرایند انتخاب رشته کنکور، مشاوره تحصیلی باید در مورد بخش‌های مختلف کارنامه کنکور و سهمیه‌های گوناگون مانند سهمیه‌های مناطق اول، دوم، سوم، شهدا و ایثارگران و همچنین مناطق محروم، نقش بومی بودن در انتخاب رشته، نوع دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی و میزان شهریه آن‌ها، دانشگاه‌های سراسری، غیرانتفاعی، پردیس‌ها، آزاد و … اطلاعات به روز داشته باشد؛ مشاوره تحصیلی باید بتواند متناسب با علایق و خواسته‌های افراد و نوع دانشگاه، انتخاب رشته و تقدم و تأخر آن را به خوبی اعمال کند تا داوطلب با درصد شانس بیشتری در رشته مورد نظرش قبول شود.

مشاوره تحصیلی انتخاب رشته کنکور

یک مشاوره تحصیلی کنکور به چه نکاتی توجه می‌کند:

اولین، مهم‌ترین و تأثیرگذارترین عامل در انتخاب رشته دانشگاه میزان علاقه داوطلب به رشته موردنظر است؛ در صورتی که در رشته‌ای قبول شوید که به آن علاقه ندارید؛ نمی‌توانید سالیان سال در آن فعالیت کنید و در آینده میزان رضایت شغلی‌تان کم می‌شود.
بعد از فاکتور علاقه، آینده شغلی رشته موردنظر اهمیت دارد. مشاور با توجه به نیازهای جامعه و آینده شغلی، رشته‌های موردنظر را به داوطلب پیشنهاد می‌دهد. بیشتر داوطلبان در مورد بازار کار و آینده شغلی اطلاعات کمی دارند و این امر باعث می‌شود درنهایت شغل مناسبی نداشته باشند و سرخورده بشوند؛ اما در نهایت این داوطلب است که در میان آن‌ها، یک رشته مناسب و موردعلاقه خود را انتخاب می‌نماید.

وجود سهمیه‌های مختلف مانند سهمیه شهدا، ایثارگران، بومی بودن و … نیز در این انتخاب تأثیر می‌گذارد؛ مشاوره با در نظر گرفتن آن‌ها می‌تواند یک انتخاب رشته مناسب برای شما داشته باشد.

محل زندگی داوطلب و شرایط خانوادگی و فردی باید در انتخاب رشته در نظر گرفته می‌شود؛ زیرا برخی از داوطلبان نمی‌توانند در شهرهای دورتر زندگی کرده و ادامه تحصیل داشته باشند. در مقابل برخی نیز اولویت تحصیلشان شهرهای بزرگ و پیشرفته است.
یک مشاوره تحصیلی انتخاب رشته باید از رتبه‌های پذیرفته شده داوطلبان در سال‌های قبل مطلع بوده و میزان افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها را بداند تا متناسب با آن‌ها یک انتخاب رشته مناسب انجام دهد.

فرایند تکمیل ظرفیت یکی دیگر از مواردی است که بیشتر داوطلبان از آن آگاهی ندارند؛ یک مشاوره تحصیلی باید درزمینهٔ تکمیل ظرفیت اطلاعات به روزی داشته باشد. تکمیل ظرفیت در واقع فرصتی است که داوطلبان بعد از عدم موفقیت در کنکور می‌توانند شانس خود را دوباره امتحان کنند.

در نهایت و با راهنمایی‌های مشاوره تحصیلی می‌توانید یک انتخاب رشته مناسب داشته و در رشته مورد نظرتان تحصیل کنید. بعد از اعلام نتایج تعیین رشته کنکور، داوطلب باید در زمان تعیین شده به دانشگاه مراجعه کند و به صورت حضوری جهت ثبت نام در دانشگاه و رشته موردنظر اقدام نماید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *